Майбутнє мистецтва: чому віртуальні виставки мають значення
Задовго до пандемії багато учасників арт-ринку робили свої нерішучі кроки на шляху до переходу в онлайн-простір. Наприклад, віртуальні виставки, екскурсії та воркшопи багато музеїв проводили і до пандемії, але у культурних інституцій завжди був страх, що за рахунок швидкого технологічного прогресу і стрімкого переходу всіх аспектів життя людини в онлайн вони можуть втратити цінний живий трафік оффлайн і перестати бути цікавими для живого глядача.
Звичайно, виникнення пандемії Covid-19 призвело до того, що перехід в діджитал простір став єдиним можливим способом вижити в такі важкі часи і продовжувати бути на зв’язку з глядачами. Однак, зараз ми знаходимося в періоді пост-пандемії, коли інституції знову відкрили двері живому спілкуванню з глядачами, а багато обмежень були зняті і всі сподіваються, що вони не повернуться в наше життя.
Хоч світ і рухається в цьому напрямку, психологічна травма інституцій про цей час ще довго буде програватися у всіх їх подальших дії, побоюючись того, що в недалекому майбутньому подібна ситуація може повторитися, і в цей раз вони повинні бути до цього готовими. На цьому тлі перехід арт світу в цифровий простір і створення віртуальних виставок стає не просто можливим шляхом розвитку, а життєвою необхідністю.
Чому культурні інституції дивляться в сторону віртуальних виставок?
Після пандемії у всіх учасників ринку відбулися зміни в поведінці, які, ймовірно, збережуться в майбутньому, щоб система була готова до таких ситуацій. Саме тому багато культурні організації продовжують свій шлях оцифровки колекцій і створення виставок, до яких можна отримати доступ з різних куточків світу, незалежно від ситуації.
Зараз однією з головних цілей для всіх є створення стійкої екосистеми діджитал арт світу, яка зможе працювати не тільки в мирний час, але і в період кризи, надаючи доступ для культурного збагачення та фінансового функціонування ринку. Ці два простори ринку залежать один від одного і не можуть існувати окремо, як би не намагалися їх розділити. Тому що, як наслідок будь-якого технологічного прогресу, формування цифрового ринку вже відбулося і люди зуміли усвідомити переваги, які це їм дає.
Щоб залишатися актуальними для відвідувачів, художнім установам необхідно розширювати свою діяльність в цифровому просторі. Щоб займатися окультуренням суспільства і збереженням культурної спадщини для майбутніх поколінь арт-інституціям необхідні фінанси, щоб здійснювати ці дві соціальні функції. І можна відзначити, що це не тільки вирішує нагальну проблему доступу до предметів мистецтва і культури, а також розширює можливості музеїв і глядачів.
Це дає доступ до колекцій музеїв додатковим відвідувачам, які до цього через різні фактори (місцезнаходження, фінанси) не могли їх відвідати, а також можливість музеям розширити свою діяльність і працювати на два простори – онлайн і оффлайн, тим самим створюючи додатковий потік прибутку.
Що змінилось у сфері колекціонування?
Що стосується колекціонерів, то тут можна відзначити, що в цілому утворився новий ринок з новими гравцями, якого раніше не існувало, і він має значні відмінності в порівнянні з традиційним. Якщо раніше всі великі фігури на ринку колекціонування були люди старшого покоління, які добре знаються на мистецтві і його історії, і на цей ринок новим гравцям було потрапити досить складно, то в рамках нового і відкритого ринку діджитал арт на місце цим колекціонерам прийшло покоління Z.
Це молоді люди, які добре розбираються в сучасних технологіях, у яких є фінансові можливості, і для яких рідні поняття blockchain, cryptocurrency і NFT. Для них є простим процес входження в ще зародковий ринок, де вони можуть постати в амплуа колекціонерів. Це покоління схильне до неусвідомлених покупок, слідуючи своїм емоціям і відчуттям, які вони отримують від творів мистецтва.
Їм не важлива техніка автора або історія створення роботи, зате важлива її унікальність, бо володіння нею зробить їх такими ж. В рамках цього ринку бути колекціонером несе за собою велику PR роль. Безпосередньо арт-інституції не повинні відвертатися від таких людей, а навпаки, вони повинні приймати правила гри і навчати це покоління правилам світу мистецтва, щоб їх дії з часом стали менш хаотичними, а самі колекціонери більше спиралися на істотніші складові при купівлі, ніж почуття і емоції.
Тому до функцій музеїв та інших арт інституцій в цьому випадку додається не тільки показ і продаж робіт, але також і навчальна функція. По суті, якщо розглядати цифровий арт-ринок в порівнянні з традиційним, то всі функції з другого перекочували саме в цифровий. Однак, це новий ринок з іншими правилами гри.
Виходячи з усього вищесказаного можна зробити висновок, що проведення віртуальних виставок для арт-світу стало необхідним для охоплення різних цільових груп, продовження функціонування навіть в кризові часи, розширення потоків прибутку, а також безперервного навчання спільноти.
Зміни арт-ринку
Також не можна пройти повз того факту, що в рамках утворився нового ринку діяльність колекціонерів стала більш прозорою. Якщо раніше багато з них приховували свої обличчя, а контакти не можна було знайти у вільному доступі, то зараз в рамках цифрового простору вся інформація розміщена в нас на очах: ми знаємо їх соціальні мережі, з ними легко зв’язатись, вони не приховують себе, а навпаки просувають особистий бренд.
Крім того, природа блокчейна робить ринок більш прозорим, і тепер ми можемо бачити всі ціни і угоди, на відміну від традиційного ринку. А розглядаючи ще й те, що і наша поведінка змінюється в цифровому просторі, так як все більше і більше часу ми проводимо саме там, нам стає легше розпочати діалог з колекціонерами, адже за екраном монітора легше приховати своє хвилювання і здаватися впевненим, ніж при особистій зустрічі.
Як конкурувати з іншими гравцями цифрового ринку?
Однак варто пам’ятати про те, що просто оцифрувати роботу і помістити її на своєму сайті, сподіваючись на те, що тим самим ви зможете створити додатковий простір для функціонування вашої культурної інституції – недостатньо. Щоб конкурувати з подібними гравцями на цифровому ринку, необхідно зробити користувацький досвід максимально наближеним до реального, щоб відвідувачі в цифровому просторі якомога менше відчували прірву між емоціями і відчуттями двох таких різних дослідів.
Як наслідок, в даному питанні на допомогу приходить технологія AR. Вона допомагає наблизити досвід у віртуальному просторі до реального, а десь навіть і розширити його. Як часто раніше ми стикалися з ситуацією, коли приїжджали до музею, щоб насолодитися наживо твором мистецтва, але не могли цього зробити в потрібній мірі через натовпи туристів? Щоб повною мірою відчути мистецький твір необхідна тиша, щоб людину ніщо не відволікало й не дратувало, щоб був час постояти і обдивитися його.
Якраз таки цю проблему і вирішує технологія AR. Завдяки їй ми можемо зануритися у виставковий простір в звичній для себе атмосфері без зовнішніх подразників. У відвідувача віртуальної виставки є необмежений час, щоб розглянути і відчути твір мистецтва. Також ця технологія дає те, що часто було недоступним для нас в реальному виставковому просторі – можливість максимально наблизитися до експонату і розглянути його в плоть до найдрібніших деталей.
Але варто пам’ятати про те, що цифровий ринок розвивається і не останнє місце в ньому починає займати конкуренція за глядача. Відповідно, недостатньо просто створити віртуальну виставку. Як і у випадку з реальним досвідом, необхідно продумати її концепцію, візуал, рекламну кампанію. І не останнім завданням є спроба зробити її унікальною, такою, про яку говоритимусь всі.
Можна сказати, що те, як виглядає віртуальний виставковий простір тепер є навіть більш важливим, ніж це було в реальному світі, адже доступ до таких виставок відкритий для більшої кількості відвідувачів, а відповідно, їм легше порівнювати якість побаченого. Тому перед тим, як почати створювати віртуальну виставку необхідно знайти куратора і технічну команду, яка допоможе створити унікальний досвід для відвідувача.
Ми б хотіли з вами поділитися кількома прикладами того, наскільки віртуальні виставки можуть бути різними і надихаючими:
- https://www.frick.org/exhibitions/moroni/virtual
- https://v-art.digital/exhibitions/enigmatic-sojourns/
- https://v-art.digital/exhibitions/adrift-becoming-ocean/
- https://v-art.digital/exhibitions/art-spaceship/
У висновку ми б хотіли відзначити, що майбутнє вже настало і нерозумно його заперечувати. Як і всі цифрові технології, можливості цифрового простору для арт-індустрії будуть розвиватися з величезною швидкістю і культурним інституціям дуже важливо бути на рівні з ними, щоб не залишитися за бортом, і не усвідомити в один день, що момент втрачено, і вони більше не актуальні для відвідувачів.
Тому потрібно прийняти, що далі цифровий і реальний виставкові світи будуть існувати в унісон, не заперечуючи одне одного, а доповнюючи. І краще бути одними з перших, хто буде стояти біля витоків нового цифрового світу арт-індустрії, щоб потім не наздоганяти конкурентів в розвитку.