Press enter to begin your search

Як створити NFT картинку

Digital Art / Art  / Як створити NFT картинку

Як створити NFT картинку

Бум NFT, стрімко зростаючі технології та ринок цифрового мистецтва, можливо, і не призведуть до революції у культурі, але напевне суттєво вплинуть на алгоритми, за якими функціонує сьогоднішня арт-сцена. Галереї, музеї, митці та загалом весь “традиційний” світ мистецтва помітно трансформується, все активніше адаптуючись до нових цифрових реалій, тож не дивно, що в багатьох закрадається думка спробувати себе у чомусь настільки незвіданому і привабливому на перший погляд, як NFT. Тож давайте розглянемо як створити NFT картинку в нашому огляді.

Та все ж не варто сліпо приєднуватися до цієї колективної NFT-лихоманки – передусім потрібно розібратися, як влаштовано цю своєрідну нішу digital art.

як створити нфт

Окреслення специфіки NFT (НФТ)

NFT (non-fungible tokens) – це цифровий файл, який, на відміну від інших криптовалют, є унікальним та невзаємозамінним.

Останнє спричинено тим, що один мистецький твір ніколи не дорівнюватиме іншому мистецькому твору, на відміну від, скажімо, п’яти доларів, які завжди дорівнюють іншим п’яти.

В контексті мистецтва NFT також забезпечує дотримання авторського права і надає цифровому твору автентичності – кожна робота, подібно до фізичної, має власний цифровий підпис, що підтверджує її походження та унеможливлює обмін NFT-токенами. Токен є підтвердженням того, що та чи інша копія цифрового твору – оригінальна. І, подібно до того, як створюються художні репродукції картин, можна створити і цифрову копію NFT. Перевірка походження копії здійснюється за допомогою технології блокчейн.

Блокчейн застосовує криптографію для зчеплення блоків у зростаючий список записів. Кожен такий блок замикається криптографічним хешем або рядком символів, який ідентифікує конкретний набір даних. Транзакції ланцюжка блоків зберігаються в особливій структурі даних – геш-дереві. Кожен учасник транзакції отримує пару крипто-ключів: для покупця він слугує підтвердженням права на володіння копією, а для автора – сертифікатом справжності того чи іншого цифрового твору. Більшість блокчейнів підтримують стандарт токена ERC-721.

Якщо спростити, блокчейн – це фрагментований і безперервний ланцюжок блоків, заснований на математичній криптографії. Криптографія сприяє захисту конфіденційності інформації, закодовуючи повідомлення і роблячи зрозумілим їхній зміст лише одержувачам. Таке маніпулювання повідомленнями відбувається завдяки вже згадуваній парі крипто-ключів – публічного і приватного, які, окрім автентифікації, також забезпечують анонімність транзакцій.

Ще одна фішка продажу цифрових творів за допомогою блокчейну – надходження до автора автоматизованих роялті, яке регулюється смарт-контрактом.

Ціннісна складова NFT

Під час розмов про NFT часто лунають питання на кшталт “як люди віддають мільйони за те, що можна завантажити в Інтернеті?”. Подібні міркування – побічний ефект користування такими платформами, як Instagram чи Pinterest, що передбачають безкоштовне і миттєве копіювання зображень та графічних матеріалів. Успішний завдяки своїй прозорості та ліквідності, блокчейн демократизує механізми купівлі та продажу цифрового мистецтва, пропонуючи справедливу бізнес-модель для митців і наголошуючи на важливості права власності на цифровий мистецький об’єкт.

NFT повертає нас до важливої думки про те, що цифрове зображення, яке легко відтворити, також має свою цінність. Над цим питанням замислювався філософ Вальтер Беньямін ще на початку минулого століття – у часи, коли активне поширення художніх репродукцій та розвиток легко відтворюваних фотографії і кінематографу поставили під сумнів існування оригінальності та унікальності як таких. Задля збереження своєрідної ауристичності творів, цифрові митці почали обмежувати фотодруки конкретними виданнями і видавати сертифікати автентичності разом із оригінальними роботами. За подібним принципом зараз працює NFT.

Проведімо паралель: ви не можете купити плакат із зображенням “Постійності пам’яті” і сказати, що володієте оригіналом роботи Далі; така ж логіка поширюється і на цифрові твори. Щоправда, у другому випадку відмінність між оригіналом і копією візуально непомітна, тож NFT – це спосіб ідентифікувати та аутентифікувати оригінальний твір за допомогою технології блокчейну. Не менш важливо, що NFT руйнує стереотип про художника як вічно голодного і бідного – він, як і представник будь-якої іншої галузі, має право заробляти на продажі своїх робіт.

Втім, цінність NFT-творів перебуває у сильній залежності від попиту і пропозиції та є спекулятивною і досить умовною. Не існує чітких критеріїв, за якими б визначалася вартість того чи іншого цифрового арт-об’єкту, тож вони, фактично, коштують стільки, скільки за них буде готовий віддати покупець.

Робота «Повсякденності: Перші 5000 днів» Майка Вінкельмана (Beeple), продана за 69 мільйонів доларів

(Не) доступність NFT

NFT-технологія частково руйнує “традиційну” ієрархію, що створює нерівні умови на досить централізованому мистецькому ринку: твоя успішність часто визначається не художньою майстерністю, а сукупністю незалежних від тебе факторів, наприклад, статтю, расою чи бекграундом.

Світ NFT виглядає досить обнадійливим і перспективним: митець вперше може діяти самостійно, що відкриває нові можливості багатьом талановитим художникам, які не мали змоги найняти арт-дилера; він отримує роялті від продажу кожної своєї роботи та завжди залишається єдиним власником оригіналів; глобальний ринок NFT охоплює весь світ і географія вже не стає на заваді авторам.

Хоча децентралізованість NFT часто піддається сумніву, адже ця ніша не є цілком незалежною від традиційних лідерів мистецького ринку. NFT-ринок часто вимагає втручання установ, а закриті NFT-платформи, на які можна потрапити лише за результатами попереднього відбору, явно наслідують політику художніх галерей. До того ж, у меншій мірі, але репутація митця і його зв’язки із престижними інституціями також позначаються на його успішності на NFT-арені.

На успішності, але не на доступі до неї. Якраз таки доступність NFT-платформ зіграла із ними злий жарт, спричинивши великий притік людей, що зацікавлені виключно у потенційному прибутку. Багато художників та аматорів почали творити спеціально для NFT-ринку, ретельно відслідковуючи його тренди цифрового мистецтва і свідомо наслідуючи успішних авторів. Таке неетичне прагнення швидкої наживи руйнує ландшафт цілого мистецького ринку. Окрім цього, через сильну перевантаженість цієї ніші низькопробними роботами, від багатьох можна почути думки, що NFT-мистецтво – це не мистецтво взагалі, адже до нього має доступ кожен другий, а великий арсенал інструментів дуже спрощує процес створення цифрової роботи.

Алгоритм як створити НФТ картинку

Створення NFT не є надскладним процесом – зазвичай потрібно просто завантажити цифровий файл на спеціальну платформу. Така платформа “токенізує” цифровий артефакт і, завдяки децентралізованій технології блокчейну, дозволяє автору безпечно зберігати його.

NFT можна застосувати практично для будь-якого типу матеріального або нематеріального предмету, наприклад, ілюстрацій, віртуальних об’єктів у відеоіграх, музики і реальних токенізованих активів.

Існує близько п’ятидесяти NFT-платформ: Binance Smart Chain, Flow by Dapper Labs, Tron, EOS, Polkadot, Nifty Gateway, Tezos, Cosmos, WAX. Їхня перевага полягає у тому, що автор може продавати свої роботи без сприяння куратора чи галереї, та, з іншого боку, серед такого розмаїття досить легко розгубитись. Деякі платформи вимагають плату за користування, а інші, наприклад, OpenSea, є безкоштовними. До того ж, існує низка платформ, доступ до яких можна отримати лише маючи спеціальне запрошення. Зазвичай користувач NFT-платформи сплачує “газовий податок” (gas fee) – тобто, він просто компенсує витрати на газ, потрібний для здійснення транзакції. Ця вартість не є фіксованою – вона коливається залежно від мережевого трафіку. Найбільш поширеною NFT-платформою наразі є Ethereum.

створити нфт картинку

Для “карбування” творів новому користувачеві також потрібно створити цифровий гаманець і виділити близько 100$ на ефір (ETH). Сам токен не є застрахованим від крадіжки, тож для його максимального убезпечення варто створити апаратний гаманець – накопичуваний пристрій, що вважається більш безпечним, оскільки він не може бути зламаним в офлайні.

Аби зробити цифровий артефакт ще більш унікальним, деякі NFT-платформи дозволяють наділяти їх особливими рисами, скажімо, включати елементи, які зможе розблокувати лише покупець після придбання роботи.

NFT-ринок стрімко росте, тож, природно, що поступово генеруються та втілюються і нові рішення у цій галузі. Якщо раніше більшість майданчиків для продажу NFT були, по суті, маркетплейсами, в останні роки почали з’являтися ціннісно-орієнтовані платформи, що професіоналізують механізми позиціонування, поширення і продажу крипто-мистецтва та розбудовують інтелектуальну інфраструктуру галузі. Наприклад, український стартап V-Art – це курирувана експертами із досвідом роботи з творчими індустріями платформа, що експонує, продає і колекціонує цифрове мистецтво. Платформа пропонує NFT+ рішення: систему ліцензування, яка забезпечує більшу комерційну гнучкість і E-сертифікацію, що убезпечує користувача. До того ж, V-Art співпрацює із “традиційними” художниками, оцифровуючи їхні роботи та інтегруючи їх у віртуальний арт простір, таким чином сприяючи налагодженню зв’язків між ринками цифрового і фізичного мистецтва.

Ризики і перспективи

Усім, хто вирішує пов’язати себе зі сферою NFT варто пам’ятати, що кожна медаль має дві сторони. Скажімо, просте карбування NFT не дає стовідсоткової гарантії юридичного контролю. І хоча деякі платформи активно працюють над вдосконаленням цих механізмів, більшість NFT-платформ пропонують не стільки реальний захист, скільки простий високотехнологічний сертифікат, який засвідчує ваше право власності на певний цифровий артефакт. Тут хочеться згадати, що останнім часом не один митець знаходив свої роботи, розміщені на NFT-платформі без його відома і згоди. Відслідковувати, де і в яких кількостях продаються оригінали твоїх робіт залишається досить складно у такому анархічному середовищі як Інтернет.

До того ж, найбільш поширений смарт-контракт Ethereum, крім великих перспектив має і чималі недоліки. Сьогодні він не пропонує компоненту перерозподілу перепродажу, тож, якщо митець захоче скористатися перепродажем, йому доведеться спершу отримати контракт, складений технічним юристом. Окрім цього, невідомо, чи вважатиметься чинним смарт-контракт під час традиційного судового процесу – таких випадків ще просто не було.

То NFT – це амбітна ніша, що дорослішає і розвивається чи короткочасна хайпова бульбашка, що от-от лусне? Вона створить сприятливі умови для того, аби художники стали естетично та економічно незалежними чи тільки підживить пануючу традиційну ієрархію? Перший сценарій більш ймовірний: більшість стверджує, що NFT-ринок зростатиме і далі, адже практично будь-яку цифрову інформацію можна легко перетворити на NFT – один з найбільш високоефективних способів управління цифровими активами. До речі, аби краще зрозуміти, в якому напрямку рухається ринок NFT, можна озирнутися на історію фотографії, яка пройшла подібні етапи під час свого становлення.

На що звернути увагу

  • Знайте власні права

Варто пам’ятати, що, продаючи NFT, ви не продаєте оригінал твору, який залишається у вас. До того ж, покупець не отримує права на відтворення основної роботи, тільки якщо сам автор не дав на це письмової згоди. Втім, деякі NFT-майданчики за замовчуванням отримують безстрокову і безкоштовну ліцензію, що дозволяє відтворювати копії робіт, розміщених на платформі.

  • Шукайте власну нішу

Аби вирізнитися чи, принаймні, не відставати від конкурентів, варто якомога швидше засвоїти мову та інструментарій галузі NFT і знайти експертів, до яких можна буде звернутися за порадою. Експерементуйте із форматом: спробуйте створити цілком нову цифрову роботу та доповніть уже існуючу; змінюйте медіуми.

  • Не розраховуйте на швидкий дохід

Мало хто заробляв мільйони на перших кроках, тож не варто ризикувати, вкладаючи великі суми у цю нову для себе нішу на початках.

  • Спілкуйтеся

Знаходьте можливості комунікувати як і з більш досвідченими гравцями ринку NFT, так і зі своєю аудиторією. Успішне встановлення особистого зв’язку з однодумцями і потенційними покупцями вирішує справді багато.

  • Мисліть у великій перспективі

Одразу знайдіть відповіді на наступні питання: яку платформу ви оберете і чому; яким крипто-гаманцем ви вирішите користуватись; чи хочете ви, аби вміст було розблоковано після придбання роботи; яку стартову ціну ви хочете обрати; які роялті ви хочете отримувати від перепродажу творів і т.д. Склавши хоча б приблизну стратегію, рухатися вперед стає значно легше.